teken it or leave it

teken it or leave it

Tja Myrthe Schuijt klinkt toch minder spannend dan MYRTHE VAN GOGH, maar hé, dat is precies waar ik het vandaag over wil hebben! Ik ben er namelijk van overtuigd dat je geen talent hoeft te hebben voor tekenen, echt niet! In iedereen zit naar mijn mening een Van Gogh het moet alleen wel gestimuleerd worden!
Vandaag neem ik jullie mee in mijn oefenproces. Hoe ik van lachende zonnetjes overging naar mijn zoektocht naar de perfecte verhoudingen. Hoe ik ging experimenteren met kleurgebruik en mijn eigen stijl.

gif

Hier begon het voor mij allemaal. Hier was ik 2 of 3 jaar denk ik? Ik heb het geluk gehad dat mijn moeder mij altijd gestimuleerd heeft om veel creatief bezig te zijn. Al verfde ik de hele tafel blauw (wacht er lagen nog wel kranten onder!) ze vond het allemaal goed. Dankjewel mama.

4-jaar-

4 jaar
Toen ik vier was ging ik naar een openbare kleuterschool bij ons om de hoek. Ik ontwikkelde daar een liefde voor het tekenen van meisjes met hele lange benen of kleurrijke rokken. Ik had een rijke binnenwereld die het best tot zijn recht kwam op papier.

7-jaar-1 6 jaar
Op mijn vijfde besloten mijn ouders mijn van deze school af te halen en mij naar een Vrije School te sturen. Dit was in het begin een shock. Hier mocht ik alleen nog maar met wascokrijt tekenen en het liefst was het onderwerp van de tekening dat iets te maken had met de natuur of iets antroposofisch. Ik had echt een HEKEL aan die verdomde krijtjes. Waarom mocht ik niet gewoon met stiften tekenen zoals ik gewend  was?!

7-jaar-2 7 jaar
Ik kan mij voorstellen dat er nu mensen zijn die geen idee hebben waar ik het over heb als ik het over “de vrije school” heb. Kort gezegd is dit een onderwijs waar het heel erg gaat om het ontwikkelen van jezelf. Hierbij komen veel creatieve vakken kijken (zoals het breien van je eigen fluitenzak met natuurlijke wol of het feilen van je eigen houten lepel). Tekenen heb ik dan ook mijn hele jeugd bijna elke dag moeten doen. De juffen die ik had vertelde spannende verhalen over draken met zeven koppen (het Michaelsfeest!) en wij moesten dat dan tekenen.
Op gebied van leren ben ik er nooit zo uitgedaagd, maar op gebied van creativiteit heb ik mijzelf er in rap tempo ontwikkeld. 🙂

8-jaar-1
9-jaar-1Nog zoiets typisch Vrije Schools; leren rekenen door er tekeningen bij te maken. Ik weet niet wat ik nou van bovenstaande tekening heb geleerd (Roodkapje was 1 stap verwijderd van de grote boze wolf misschien?) maar het laat wel zien dat de mogelijkheden eindeloos zijn!

10-jaar-1
IMG_4193
10 jaar
Toen ik tien was mochten we EINDELIJK met potlood tekenen. Op school ging het tekenen natuurlijk verder, maar ik heb er daar nooit echt les in gehad. Het was altijd maar: “teken iets antroposofisch, hoe mag je zelf weten, zolang het maar met wascokrijt was”. Ik besloot daarom om thuis te gaan experimenteren met tekenen. Zo zie je op de tweede foto hierboven een portret die ik van mijn moeder maakte, waarbij ik gebruik probeerde te maken van “de hulplijnen” en daaronder een zelfportret waarbij ik met kleuren experimenteerde.

11-jaar-1 11 jaar
Tja, dit is dan zo’n typische “ik probeer een paar te tekenen maar het is meer een frikandel op poten” tekening. Dat hoort natuurlijk ook bij het proces en daarom moest deze tekening er ook zeker weten bij!

13-jaar-1
13-jaar-213 jaar
Toen ik dertien was ging ik naar de Middelbare school. Ook een Vrije school overigens. Hier werd er wederom van de leerlingen verwacht dat ze tekeningen zouden maken van de lessen (die tekening van die wereldbol was bijvoorbeeld voor het vak Aardrijkskunde) Ik vond dit natuurlijk helemaal geweldig en ging helemaal los. Tja uhm, als ik ze nu zie vraag ik me of hoe ik ooit trots op deze tekeningen geweest kan zijn, maar ook dat hoort bij het proces!

13-jaar-3  13 jaar
Deze heb ik op vakantie gemaakt. Het was een meisje op de cover van een tijdschrift en ik probeerde hierbij zoveel mogelijk met kleuren en verhoudingen te werken.

14-jaar-5
14-jaar-1
14-jaar-3
IMG_067
14-jaar-4 14 jaar
Alle 5 bovenstaande tekeningen zijn gemaakt toen ik veertien was. Ja dat jaar was echt mijn teken jaar. (ik heb natuurlijk meer getekend toen ik 14 was, maar dit zijn zeg maar de 5 mooiste haha)
Ik heb toen heel veel geleerd door veel te oefenen! Ik sloot mezelf uren op, op mijn kamer en probeerde de lip van een baby zo perfect mogelijk na te tekenen.

15-jaar-3
15-jaar-1 15 jaar
Dit was voor biologie haha. Ik haal meestal een 2 voor mijn proefwerk bij biologie maar een 9 voor mijn tekeningen (ja inderdaad bij ons telt de tekening even zwaar als je proefwerk!!) In iedergeval weet ik nu wel waar het traanzakje zit!

15-jaar-2 15 jaar
De Ice Age theorie van hoe de wereld is ontstaan haha. Dit was voor Aardrijkskunde.

16-jaar-1 16 jaar
Op mijn zestiende (wat ik nu nog steeds ben overigens), heb ik wederom weer onwijs veel getekend. Dit keer vooral in illustratief-achtige stijl voor mijn blog. Het realistisch tekenen kwam hierdoor een beetje stil te liggen waar ik enorm van baal eigenlijk. Ik heb het idee dat ik er weer even helemaal in moet komen en de trucjes weer te pakken moet krijgen. Bovenstaande tekening heb ik in oktober gemaakt voor Kunstgeschiedenis.

16-jaar-1
16-jaar-2
IMG_5342
IMG_4196

De laatste tekeningen heb ik ook het afgelopen jaar gemaakt. Wanneer ik mijn potloden vast heb merk ik hoe erg ik het eigenlijk mis. Tekenen was altijd een proces waar ik onwijs van genoot en daarom heb ik ook besloten er deze vakantie de draad (of eigenlijk mijn potlood) weer op te pakken! En daar nodig ik jullie bij uit om mee te doen!

Tot (meer te) ziens!
Myrthe

Bewaren

25 reacties

  1. Wat een tekentalent ben je toch ook he. Echt super tof om je leercurve als het ware zo te zien. Pas 16 jaar en dan al zo’n talent, gaat alleen nog maar beter worden dit 😉 Fijne zondag nog trouwens haha! X

  2. Erg leuk om te zien en te lezen! Ik heb als kind ook enorm veel getekend en geknutseld, wat helaas niet wil zeggen dat ik nu een tekentalent ben. Op de middelbare (wow, dat klinkt alsof ik heel oud ben, maar dat was nog vorig jaar) maakte ik soms ook tekeningetjes om vakken te leren. Bij talen bijvoorbeeld, bij elk woord een tekeningetje. Heeft niet zo zeer geholpen om beter te tekenen (lees ‘stickpoppetjes’) maar wel bij het leren!
    Ik vind jou tekeningen echt heel inspirerend. knap gedaan!

  3. De helft al gelezen. Voor nu kan ik helaas niet meer veder lezen, dus morgen zie je me na het werk gelijk weer terug. Ben benieuwd hoe je zo goed ben geworden

    Je heb het in ieder geval niet van een vreemde als een van Gogh 😉

    • Eindelijk heb ik hem kunnen aflezen. Wel stiekem onder werktijd, maar moest hem echt nog even af lezen. Wat heb jij een tekentalend zeg. Je blijf mij verbazen. Waar andere kinderen nog krassen. Tekende jij in mijn ogen al kunst werken.

      Vorige blog had ik je verteld dat de tips voor mij al te laat kwamen. Volgens jouw was dit niet het geval. Bij deze ga ik je dus beloven dat ik ook een tekening naar je ga sturen (oo god wat doe ik mij zelf aan ). Ben benieuwd naar je tips.

      • YAY! Je doet mee! Ben heel benieuwd naar je creaties! 🙂 En aah, niet ontslagen worden omdat je mijn blog aan het lezen bent hoor haha!

  4. Woooohoooooo vrije school 🙂 Ik ben vanaf het eerste middelbaar ook naar de vrije school gegaan (ofja, hier heet het de steinerschool), daar heb ik echt zoveel geleerd! Echt blij dat ik naar die school ben gegaan. (Het was het niet mogen stiften waard)(Had jij trouwens ook zo’n hekel aan nat-in-nat schilderen??)

  5. Wooow wat kan je goed tekenen zeg! Vanaf je 14e is een echte kunstenares opgestaan hoor, wowie. (al kon je daar voor ook al beter tekenen dan ik ooit ga kunnen hoor, haha). Liefs!

    • Neeeee! Dat was niet de bedoeling van mijn artikel, ik wil juist laten zien dat je altijd kan leren wat je wilt leren, al heb je geen talent, met heel veel doorzettingsvermogen is er zo veel mogelijk! Maar alsnog wel een super lieve/leuke reactie! 🙂

  6. Echt heel erg leuk om te lezen en te zien! Ik herken mezelf er ook echt in, toen ik in groep 8 zat tekende ik heel veel realistisch en nu teken ik nog steeds heel veel maar vooral voor school. Deze zomer wil ik gewoon meer gaan tekenen voor mezelf en niet perse voor een opdracht. Ik kijk uit naar je volgende artikels in deze rubriek!

  7. Dit is echt een leuk artikeltje! En wauw, wat kan je goed tekenen! Tof om er zo’n rubriekje van te maken, ik ga kijken of ik m’n potloden enzo ook weer onder het stof tevoorschijn ga toveren :’)

  8. Awwwww kleine Myrthe was wel heel schattig trouwens! En super tof om je teken proces te aanschouwen. Die van je 14e jaar vind ik al heel goed (bwha, Wat ik goed kan vinden als teken sukkel).

  9. Haha, ik heb net de hele rubriek van voor naar achter gelezen (vanaf tekentips #2 tot hier)(he, da’s het voordeel wanneer je een tijdje weg bent geweest, er wachten thuis allemaal leuke blogpost op je 🙂 EN IK BEN FAN! Zo leuk Myrthe! En hoe cute is een mini myrthe? 😉 Heel tof om je teken-ontwikkeling te zien, en wat teken je toch mooi! Je kan zeggen wat je wilt maar ik vind nog steeds dat je een talentje bent!! 🙂

  10. Helemaal gelezen! En wow! Echt super mooie tekeningen! Het proces naar de laatste paar tekeningen was erg leuk om te zien. Voor mij is dit nog erg ver weg en ik moet dus ook nog erg veel oefenen.

Leave a Reply to Myrthe Cancel reply

Copyright © 2015 - 2022 Myrthe Schuijt